mandag 20. april 2020

Surdeig


Har lenge tenkt å læra meg å bake med surdeig.... har prøvd litt før. No i påska med heimepåske og koronatider passa det godt med litt djupdykking i surdeigsbaking. 


 Sette startar frå bunnen av og eg fekk ein ferdig i tillegg, så det mangla ikkje på det..... :)


 Snart klar til steiking, brukt ei slik hevekorg til å heve brødet i. 


 Smaka veldig godt. Me bakte mange brød løpet av påska. Det eine vart meir vellykka enn det andre.



 Men merka at når kvardagen kom tilbake var det ikke så lett. Ikke pga av arbeidet men det tar langtid med mange små operasjoner.




Hadde god hjelp av denne boka, kan anbefalast....

Klem
Lilla dør

2 kommentarer:

  1. Surdeigsbrød er veldig godt, men jeg har aldri bakt det selv. Jeg har en svigersønn som er god på dette. Brødene dine ser jo veldig fine ut synes jeg. Dette er nok både arbeidssomt og tar litt tid, men det er nok den innsatsen som gjør brødet så velsmakende. Jeg baker mye, men dette kan jeg ikke. Jeg burde muligens kunne lære det......

    Klem Ingunn

    SvarSlett
  2. Surdeig er best... det er ikke så lett.
    Brødet ditt ser fantastisk ut. De er absolutt deilige.
    Ja, bøker er ofte nyttige. Jeg har bare en ny strikkebok som jeg vil bruke.
    God helg til deg og takk for tipset. viola

    SvarSlett